Vi deltar i take away-revolusjonen

Med take away-tjenesten Just Eat kan alle til enhver tid kan plukke opp mobiltelefonen, finne en lokal restaurant i en stor nettkatalog, bestille middag og få den hjem på døra. Teknologien bak er levert av Com4.

Om Just Eat

Just Eat er en voksende take away-portal på nett, som i dag formidler hurtigmatbestillinger i 13 forskjellige land. Bare i Norge samarbeider Just Eat med 340 restauranter. Konseptet har åpnet for at mange små restauranter kan ta opp kampen mot de større aktørene på take away-markedet.

Behov

I den spede begynnelse formidlet Just Eat pizzabestillinger ved hjelp av fax. Etter hvert gikk kommunikasjonen over ISDN-forbindelser, før Just Eat fra 2006 gradvis tok i bruk mobilnettet som hovedløsning. I dag er Just Eat avhengig av et system som sikrer at kommunikasjonen mellom brukeren og restauranten er rask og stabil. Denne utfordringen har Com4 tatt på strak arm.

Løsning

Com4 leverer en avansert kommunikasjonstjeneste for Just Eat og sørger for en rask og smertefri kommunikasjon mellom den web-baserte bestillingsportalen og restaurantene. Løsningen inkluderer sikker kommunikasjon i et privat APN og et web-basert administrasjonverktøy som gir Just Eat full kontroll over sin kommunikasjonsløsning.

Resultat

-Med kommunikasjon fra Com4 har Just Eat økt tjenestekvaliteten og redusert bestillingstiden. Nye samarbeidsrestauranter strømmer til, og omsetningen øker for hvert år. Noen av restaurantene vi samarbeider med har doblet omsetningen etter at de ble med på laget. Disse er selve beviset på take away-revolusjonen, sier kommersiell direktør i Just Eat Norge, Lars Lunde Birkeland.

-Løsningen til Com4 har aldri gått ned for telling. Dette har vi opplevd med andre aktører vi har testet. For Just Eat er det krise om systemene plutselig bryter sammen en søndag ettermiddag. For det er nettopp da du, meg og naboen bestiller hurtigmat, legger han til.