Forestand-sea-above-2

Ofte Stilte Spørsmål

Com4 gir klare og konsise tilbud, men du kan fortsatt ha noen henvendelser underveis. Av denne grunn har vi allerede utarbeidet en liste over potensielle spørsmål du måtte ha, for å raskt kunne gi deg en løsning.

I tilfelle du ikke kan finne svaret på spørsmålet ditt i vår FAQ-seksjon, ikke nøl med å kontakte oss via vår kontakt-e-post (support@com4.no) eller ring oss på (+47) 9404 9404.
Vårt team i Com4 vil ivareta forespørselen din så snart som mulig.

Faktura

Jeg har feil abonnementer i forhold til mitt dataforbruk, hva gjør jeg?

Alle kunder kan selv gå inn i web-portalen og endre produkt for aktive abonnementer.
Merk at alle endringer av abonnement vil tre i kraft fra neste måned.

Jeg har blitt fakturert for neste måned, er dette riktig?

Alle datapakker, tilleggstjenester og faste avgifter blir fakturert forskuddsvis hver måned. Data/SMS forbruk kalkuleres på slutten av hver måned og kommer etterskuddsvis hver måned.

Fakturaen er ikke riktig, hvordan kommer jeg i kontakt med Com4?

Du kan ta kontakt med fakturasupport på 94 04 94 04 eller sende en epost til faktura@com4.no.

Er det noen bindingstid på abonnementene?

Det er ingen bindingstid på noen av Com4s abonnementer med mindre dette er avtalt. Ved oppsigelse løper abonnementet ut inneværende måned og ikke lenger. Du kan selv avslutte abonnementer i web-portalen.

Hvilke alternativer finnes for fakturatyper?

Det finnes noen ulike alternativer:
    1. PDF
    2. Brev
    3. EHF

Dersom ikke annet er spesifisert i kontrakten er e-faktura standard.

Produkter og
tilleggstjenester

Kan jeg filtrere datatrafikken på et SIM-kort slik at jeg begrenser trafikkmengden?

Ja, du kan legge til filtrering som en tilleggstjeneste for å kunne sortere ut uønsket trafikk. Her kan man filtrere på protokoller og/eller webfiltrering.

Hvordan fungerer lokaliseringstjenesten uten GPS?

Lokaliseringstjenesten bruker signaltriangulering/posisjonering ut fra hvilke basestasjoner/radiomaster man er koblet til. Jo flere basestasjoner man er i nærheten av, jo mer nøyaktig lokalisering. Det vil si at i bynære strøk vil nøyaktigheten være større enn i områder som er dekket av færre basestasjoner.

Hvilke hastigheter kan jeg forvente?

Hastighet varierer med den dekning du til enhver tid har. Generelt kan man si at man kan forvente hastighet som følgende:

2G: Inntil 236 kbit/sek nedstrøm, 85 kbit/sek oppstrøm (typisk 150 kbit/sek)

3G: Inntil 42 Mbit/sek nedstrøm, 5,76 Mbit/sek oppstrøm (typisk 15-25 Mbit/sek)

4G: Inntil 300 Mbit/sek nedstrøm, 50 Mbit/sek oppstrøm (typisk 25-40 Mbit/sek)

Hvor mye data har jeg behov for?

Dette varierer med løsningen du har valgt. Sjekk manualen til utstyret du skal benytte om det står noe om forventet dataforbruk.

Når skal man benytte satellitt?

Noen steder finnes det ikke tradisjonell mobildekning. Her kan vi tilby satellittkommunikasjon dersom du allikevel må ha en kommunikasjon. Dette er som regel kun et alternativ når det ikke er snakk om store datamengder.

Hva er en datapool?

En datapool er et produkt for kunder som har mange SIM-kort, som bruker relativt lite data. Produktet tar høyde for svingninger i dataforbruk på enkelt-SIM ved å bruke data fra en samlet pool for alle SIM i datapoolen. Dette gjør at man tar utgangspunkt i gjennomsnittsforbruket til alle SIM-kortene for å finne ønsket størrelse på datapoolen. Dette gjør at noen SIM-kort kan bruke mer enn andre uten å utløse ekstrakostnader.

Kan jeg benytte et Com4-abonnement hvis jeg trenger tale?

Ja, tale støttes dersom man har behov for det i løsningen. Man bør dog tenke på hvordan man kan få taletrafikk over til pakkedata for en mer fremtidsrettet løsning.

Jeg ønsker å benytte SMS i min M2M løsning, er dette greit?

Det er vanlig at man benytter SMS i M2M løsninger, og dette er noe som støttes i Com4s abonnementer.

Hva slags datapakker kan Com4 tilby?

Du finner alle Com4 datapakker med priser her: com4.no/produkter

Dersom du har noen spørsmål til produktene kan du ta kontakt med salg@com4.no

Tekniske
spørsmål

Kan satellitt- og mobilkommunikasjon integreres i samme grensesnitt?

Ja, grensesnittet kan se helt likt ut på kundesiden uavhengig av hva slags teknologi man benytter for bæring av trafikken.

Hva er forskjellen på 2G/3G/4G?

Andre, tredje og fjerdegenerasjons mobilnett har alle sine bestemte karakteristikker. For M2M/IoT er det viktig å huske på at 2G er vanligvis GPRS og EDGE, d.v.s pakkedata over det tradisjonelle GSM-nettet. 2G kjennetegnes som begrenset datahastighet. 3G omtales gjerne som UMTS eller WCDMA, med videreføringer i HSDPA, HSUPA, HSPA+ og DC-HSPA+. Alle er basert på UMTS. 4G er UMTS-LTE (Long Term Evolution), en forenklet arkitektur for mobil, basert på IP-protokoller ende til ende.

Hvordan får man en sikker kommunikasjon?

Sikker kommunikasjon oppnås best ved bruk av kombinasjoner av teknologi. Com4 anbefaler bruk av lukket APN for logisk separasjon fra andre kunder samt skille fra vanlig internettrafikk, samtidig som man sørger for tilstrekkelig kryptering ved hjelp av mekanismer på transportnivå (f.eks IPSec eller SSL/TLS) og applikasjonskryptering og integritetskontroll.

Kan man logge trafikken på enheten ved feil?

Kundeportalen har funksjonen ”View call history” hvor man til enhver tid kan se oppkoblinger og forsøk, inkludert APN-navn, tidspunkt og evt. feil. Detaljert logg utover dette vil være maskinvare-spesifikk fra enhet til enhet.

Hvilket APN skal jeg benytte?

Vi har noen standard APN:

com4: Ordinær internettilgang, privat IP-adresse med sentral NAT og brannmur.

internet: Ordinær internettilgang, privat IP-adresse med sentral NAT og brannmur.

public: Ordinær internettilgang, offisiell IP-adresse, dynamisk tildelt, ingen brannmur.

static: Ordinær internettilgang, offisiell IP-adresse, statisk tildelt, ingen brannmur (NB må bestilles!).

Hvem trenger lukket nett (APN)?

Alle som har behov for sikker og fleksibel mobilkommunikasjon i lukkede nett vil ha behov for et eget APN. Frihet i forhold til IP-adressering, ruting og tilgangskontroll gjør lukkede APN godt egnet til en rekke tjenester.

Hva er et APN?

APN eller Access Point Name er et logisk tilgangspunkt/nett i mobilnettet. Man skiller som regel mellom standard APN som brukes for internettaksess fra mobile terminaler, og private og/eller lukkede APN som gir tilgang til spesifikke ressurser eller tjenester i beskyttede nett.

Radius server og IP-adressering, hvordan fungerer det?

Kunden kan selv velge å benytte egen RADIUS-server for å autentisere egne mobilterminalers adgang i et privat APN. IP-adressering av mobile terminaler kan også gjøres ved hjelp av RADIUS, men håndteres vanligvis av en definert ”pool” i kjernenettet eller via kundeportalen.

Hva er fast offentlig IP?

Det er en statisk tildelt fast offentlig IP adresse som man kan nå fra hvor som helst på internett. Dette kan være kjekt for deg som har en løsning du skal nå for eksempel med remote desktop eller via en applikasjon.

Mobilnummeret mitt består av flere siffer enn det som er vanlig for telefoner, er dette riktig?

Com4 benytter 12-sifrede i stedet for 8-sifrede mobilnummer for de fleste av våre tjenester. Dette gjøres i henhold til gjeldene regelverk, fastsatt av Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (NKOM). For detaljer se: http://www.npt.no/marked/nummerforvaltning/e.164-nummerplan/8-og-12-sifrede-nummerserier . Merk at dette har ingen betydning for tilgjengeligheten eller kvaliteten på tjenesten.

 

Hva er IMEI-nummer?

Unikt nummer for identifisering av mobiltelefon eller mobil enhet og/eller maskinvare.

Hva er en IMSI?

Kunde- og/eller abonnements-identifikator, lagret i SIM-kortet.

Hva er MSISDN?

Mobiltelefonnummer.

Hva er ICCID?

SIM-kortets serienummer, også kalt SIM-nummer.

Web-portal

Jeg har mange abonnementer, finnes det noen måte å organisere disse i portalen?

Ja, i portalen vil du kunne strukturere opp et organsisasjonstre i en mappestruktur slik at du kan organisere etter eget ønske. Det er også en drag & drop-funksjonalitet, så du kan enkelt flytte et SIM-kort fra en mappe til en annen. Det er også mulig å tagge enkel-SIM med en egendefinert tag.

Hvor finner jeg fakturaspesifikasjon?

Fakturaspesifikasjonen er tilgjengelig som en rapport inne på web-portalen. Du kan også velge å få denne tilsendt automatisk sammen med din faktura hver mnd. Har du ikke en bruker til web-portalen kan du få en ved å kontakte support@com4.no

Hvor kan jeg se dataforbruk?

Informasjon om dataforbruk på dine SIM-kort vil du finne på vår web-portal. Har du ikke en bruker allerede kan du få en ved å kontakte support@com4.no

Hvordan aktivere SIM?

Et SIM-kort kan aktiveres på flere måter. Det kan enkelt gjøres i vår web-portal som alle kunder har tilgang til eller om Com4 hjelper deg med dette.

Hvordan administrerer jeg mine abonnementer og SIM-kort som Com4-kunde?

Alle våre kunder har tilgang til web-portalen hvor man gjør all administrasjon av SIM-kort og abonnementer. Det er vanlig at kunder har uprovisjonerte SIM-kort (SIM som ikke er aktiverte og som ikke har noen kost) liggende slik at man selv aktiverer abonnementer ved behov.

Men in meeting focus

Snakk med en IoT ekspert

Unlock the path to a brighter future with our unparalleled IoT solutions and support. Partner with us today and pave your highway to success.